Schoolkosten 2024 2025
Deelname aan het voortgezet onderwijs in Nederland is gratis. Toch hebben leerlingen en ouders met schoolkosten te maken. We onderscheiden de volgende vier categorieën schoolkosten:
Categorie I
Kosten voor school. Het gaat om lesmateriaal dat een leerling in een specifiek jaar nodig heeft.
De kosten voor schoolboeken en lesmaterialen komen voor rekening van de school. Dat geldt voor alle leerboeken, werkboeken, projectboeken, tabellenboeken, examenbundels, eigen leermaterialen van de school en bijbehorende cd’s en dvd’s en digitaal lesmateriaal waarvoor een licentie moet worden betaald.
Categorie II
Kosten voor ouders. Het gaat hierbij om kosten voor voorgeschreven persoonsgebonden materiaal dat langer dan een jaar mee gaat.
De kosten van persoonsgebonden materialen en langer dan een jaar meegaan komen voor rekening van ouders. Denk hierbij aan een atlas, woordenboek, agenda, schriften, schrijfgerei, passer, multomap, gereedschap, sportkleding voor de gymles en praktijkkleding.
Categorie III
Elektronische informatiedragers
(Kosten van) devices, zoals laptops en tablets. Scholen kunnen ouders vragen een laptop of tablet aan te schaffen, maar hen hier niet toe verplichten.
Categorie IV
Extra activiteiten
Een school mag een vrijwillige ouderbijdrage vragen voor zaken en activiteiten waarvoor de school geen bekostiging ontvangt of geld heeft begroot. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om schoolreizen en vieringen. Leerlingen mogen aan alle activiteiten deelnemen, ook als de ouders hier niet voor betalen, ongeacht of ze niet kunnen of willen betalen.
Als beleidsregel geldt dat er géén vrijwillige ouderbijdrage mag worden gevraagd voor alle activiteiten en kosten die direct verband houden met de kerndoelen en de toegang tot het onderwijs, inclusief de faciliteiten die onderdeel zijn van het schoolgebouw.
De hoogte van de schoolkosten is door de directie vastgesteld. De oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (DMR) heeft ingestemd met deze bedragen.
Categorie I De Nieuwe Veste
Deze schoolkosten zijn voor rekening van de school.
Hieronder vallen zaken als leerboeken, werkboeken, project- en tabellenboeken, examentrainingen en –bundels, eigen leermateriaal van de school en bijbehorende cd’s en dvd’s, gelicentieerd digitaal lesmateriaal. Deze kosten worden door de overheid vergoed.
Categorie II De Nieuwe Veste
Deze schoolkosten zijn voor rekening van de ouders, ook als ze via school aangeschaft worden. Hieronder vallen onder andere:
de grafische rekenmachine Numworks vanaf 4 havo en 4 vwo in het vierde leerjaar (locatie Coevorden)
de grafische rekenmachine Casio fx-CG50 vanaf 4 havo (locatie Hardenberg)
de vakkleding voor VMBO leerjaar 3 en 4 (PIE / BWI) en PRO Coevorden
Aanschaf van de grafische rekenmachine
Ouders krijgen bericht of ze de grafische rekenmachine via school willen aanschaffen.
Aanschaf van de vakkleding voor leerjaar 3 en 4 VMBO (PIE / BWI) en PRO Coevorden
In het derde en vierde leerjaar VMBO (PIE / BWI) en bij PRO Coevorden gelden er voor de praktijklessen veiligheidsvoorschriften waarvoor de volgende vakkleding nodig is: werkschoenen, werkbroek, shirt. Ouders krijgen bericht of ze de vakkleding via school willen aanschaffen.
Categorie III De Nieuwe Veste
Voor deze schoolkosten vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage (VOB)
Hieronder valt een device, dit is de laptop voor de locatie Coevorden en een iPad voor de locatie Hardenberg. Een device is een extra hulpmiddel in de les. Ouders krijgen bericht om een compacte, handzame laptop (Coevorden) of iPad (Hardenberg) met korting aan te schaffen. De aanschaf van een device is vrijwillig. Als ouders geen device kunnen of willen aanschaffen, is er op schooldagen een device in bruikleen beschikbaar.
Categorie IV van De Nieuwe Veste met een uitleg per item/activiteit
Voor deze schoolkosten vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage (VOB)
Hieronder vallen:
• Het Cultuurprogramma met de Cultuurkaart van CJP
• De activiteiten van de Ouderraad
• De specifieke activiteiten en zaken per opleiding en leerjaar
• Rekenmachine leerjaar 1
• De eendaagse excursie
• De meerdaagse excursie
Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage voor deze zaken en/of activiteiten omdat de school hier geen bekostiging voor ontvangt. Ouders krijgen bericht over de vrijwillige ouderbijdragen. Leerlingen mogen aan al deze activiteiten en items deelnemen en/of er gebruik van maken, ook als de ouders hier niet voor betalen, ongeacht of ze niet kunnen of willen betalen. Het kan voorkomen dat zaken en/of activiteiten komen te vervallen of geannuleerd kunnen worden (excursies) bij onvoldoende betalende deelnemers.
Het Cultuurprogramma met de Cultuurkaart van CJP
Cultuur is belangrijk. Het betekent voor iedereen wel iets. Cultuur is overal om ons heen. Daarom ontvangt iedere leerling in de loop van het schooljaar via een e-mailbericht van het CJP een inlogcode voor een eigen Cultuurkaart. Met deze kaart kan de leerling aantrekkelijke voordelen krijgen. Op voorstellingen en exposities, maar ook bij modewinkels. Op CJP.nl is alles hierover te vinden. Dankzij de Cultuurkaart kunnen leerlingen ook nog eens genieten van een breed en aantrekkelijk cultureel aanbod. Een greep uit de culturele activiteiten op beide locaties: Cult Clash, theatervoorstellingen, Podiumavond, Kunstdag, gastlessen, entreegelden musea, schrijvers in de klas.
De activiteiten van de Ouderraad
De ouderraad zet zich in voor leerlingen én ouders. Op diverse belangrijke momenten speelt de ouderraad een rol: tijdens voorlichtingsavonden en Open Dagen, bij schoolfeesten en diploma-uitreikingen. Als het nodig is, draagt de ouderraad financieel bij aan extra’s voor leerlingen.
De specifieke activiteiten en zaken per opleiding en leerjaar
Voor de verschillende opleidingen en leerjaren zijn er activiteiten en zaken die zorgen voor een plezierige en leerzame schooltijd zoals een tekenetui.
Rekenmachine leerjaar 1
In het eerste leerjaar krijgen de leerlingen in de wiskundeles een rekenmachine die optimaal geschikt is voor wiskunde en de opdrachten.
De eendaagse excursie
Even geen les in een lokaal, maar een dagje erop uit voor een excursie. Deze afwisseling is altijd welkom. Een excursie is niet alleen gezellig, maar ook leerzaam. De excursies worden goed voorbereid en zijn gevuld met een passend aantrekkelijk programma. Voordat een excursie plaatsvindt, wordt een bericht gemaild met informatie. Mocht een excursie geannuleerd worden bij onvoldoende betalende deelnemers, dan worden reeds betaalde (vrijwillige) bijdragen terugbetaald.
De meerdaagse excursie
Een meerdaagse excursie is niet alleen een ontspannend uitje, maar levert ook tal van leermomenten op. De excursies worden goed voorbereid en zijn gevuld met een passend aantrekkelijk programma. Voordat een excursie plaatsvindt, wordt een bericht gemaild met informatie. Mocht een excursie geannuleerd worden bij onvoldoende betalende deelnemers, dan worden reeds betaalde (vrijwillige) bijdragen terugbetaald.
De schoolkosten per opleiding en leerjaar voor schooljaar 2024-2025 zijn:
Hardenberg
Coevorden
VWO (met dakpanklas havo/vwo)
HAVO (met dakpanklas mavo/havo)
MAVO (met dakpanklas kader/mavo)
BASIS/KADER
PRO COEVORDEN
De betaling van de schoolkosten gaat via WIS Collect. De ouder die debiteur is, ontvangt steeds een mailbericht met een betaallink.
Financiële regelingen
Gemeente Hardenberg heeft Sociaal Cultureel Fonds
Ouders/verzorgers met een minimuminkomen die woonachtig zijn in de gemeente Hardenberg, kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming uit het Sociaal Cultureel Fonds. Dit kan via www.samenvoorallekinderen.nl.
Gemeente Coevorden heeft Kindpakket
Heeft uw gezin een gezamenlijk inkomen van maximaal 110% van het sociaal minimum en bent u woonachtig in de gemeente Coevorden? Dan kunt u voor de aanschaf van een laptop of andere schoolgerelateerde kosten een beroep doen op het Kindpakket. Een aanvraag indienen kan via doemeepas@coevorden.nl. De gemeente beoordeelt daarna de aanvraag.
Aanmelding en toelating
Ouders kunnen hun kind aanmelden door het digitale aanmeldingsformulier te verzenden met ondertekening. Aanmelden kan gedurende het hele schooljaar, er is alleen een uiterste aanmelddatum voor de start na de zomervakantie in leerjaar 1.
Het aanmeldings- en toelatingsbeleid is te vinden bij Schooldocumenten / Aanmelding De Nieuwe Veste Hardenberg.
De Nieuwe Veste Hardenberg 2024 2025
Doelgericht Leren heeft het beste van twee werelden: een veilige en vertrouwde basis met een stamklas, een betrokken mentor en instructielessen in combinatie met een vernieuwende onderwijsvisie die gebaseerd is op gepersonaliseerd leren met keuzeruimte, leerdoelen, maatwerk, een coach en flexlessen.
Bij Doelgericht Leren werken de leerling en docent met leerdoelen. De leerling overlegt over de leerdoelen met de coach en mentor tijdens hetlogin- en logoutmoment en hoe deze te behalen in de instructie- en flexlessen.
De klassikale instructielessen liggen vast, de flexlessen plant de leerling individueel. Tijdens de instructielessen volgen leerlingen in hun stamklas onderwijs bij hun vaste vakdocent. Deze lessen zijn docentgestuurd. In de flexlessen zijn de leerlingen aan zet. De leerling plant met een gerichte vraag de flexlessenin. In een flexlesis de docent bezigmet ondersteunen, extra uitleg geven, vragen beantwoorden en coachen aan leerlingen uit verschillende leerjaren en van alle niveaus.
De leerling krijgt begeleiding en hulp om zich het Doelgericht Leren helemaal eigen te maken en wordt steeds vaardiger in het nemen van eigen verantwoordelijkheid bij het plannen en behalen van zijn/haar doelen. Het onderwijs is thuiswerkarm. Dat wil zeggen dat als een leerling zijn tijd op school goed besteed, hij/zij met uitzondering van toetsen, niet veel thuis zou hoeven doen.
Echter, er zijn ook leerlingen die het fijn vinden om bijvoorbeeld op school bezig te zijn met praktijkdelen of samenwerkopdrachten en het prettig vinden om leerwerk mee naar huis te nemen. Waar de ene leerling ervoor kiest om op school te werken, kiest een ander ervoor om werk mee naar huis te nemen. Ons onderwijs is zo ingericht dat leerlingen eigenlijk al hun werk op school zouden moeten kunnen maken.
Onze schoolcultuur is open, inclusief, heterogeen en democratisch en wij respecteren verschillen in culturen, geloven en achtergronden.
In lessen, projecten en stages leren leerlingen kennis en vaardigheden die met burgerschap te maken hebben. Ze leren bijvoorbeeld hoe je met elkaar en andere groepen omgaat en hoe je kunt omgaan met conflicten. Tijdens buitenlandse excursies zijn er opdrachten over culturele verschillen en overeenkomsten. In de school helpen leerlingen elkaar tijdens schoolactiviteiten, met opdrachten en denken ze mee in bijvoorbeeld de Leerlingenraad en Medezeggenschapsraad (DMR).
Wij zijn een Technasiumschool met het predicaat Technasium.
In klas 1 en 2 volgen alle leerlingen het vak Onderzoeken en Ontwerp (O&O). O&O is een praktijkgericht vak waar leerlingen aan levensechte technische vraagstukken werken door middel van projecten. Het vak zorgt voor een soepele doorstroom naar D&P als examenvak in de bovenbouw vmbo.
In de derde klas havo en vwo hebben leerlingen het vak O&O in hun rooster. Leerlingen kunnen in klas 4 kiezen voor het examenvak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). Dit betekent dat zij in hun vakkenpakket 1 theoretisch vak minder hebben en daarvoor in de plaats het praktijkgerichte vak O&O kiezen. Leerlingen ronden O&O in het examenjaar af met een meesterproef die wordt beoordeeld in het SE (schoolexamen).
Alle leerlingen in klas 1 en 2 volgen het vak K&MM. Dit unieke vak op onze school is een combinatie van traditionele vakken als muziek en beeldende kunst en vormgeving. Het brengt moderne media en creativiteit op een praktische manier bij elkaar met uitdagingen en veel ruimte voor experimenteren.
K&MM is een actueel vak met aandacht voor onder andere film, beeldbewerking, digitaal tekenen, fotografie en mediawijsheid: tools die in het dagelijkse leven van de leerlingen aanwezig zijn. We maken in de les gebruik van apps en daarnaast is onze Green screen ruimte bij leerlingen in trek.
Doelgericht Leren vraagt om flexibiliteit in direct beschikbare leermiddelen, want een leerling kan een ingeplande flexles veranderen na een voldoende verhelderende instructieles. Voor de aangepaste flexles (van een ander vak) is in dat geval passend lesmateriaal nodig. Daarom werken leerlingen vooral met digitale leermiddelen. Al onze lokalen zijn voorzien van een digibord en ook de docenten kunnen digitaal werken.
De leerlingen maken gebruik van een iPad met toetsenbord voor toegang tot het digitale lesmateriaal. Het device wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld verslagen, opdrachten, presentaties, het opnemen en bewerken van filmpjes, het aansturen van een drone en het deelnemen aan interactieve werkvormen. Het device kan met een vrijwillige ouderbijdrage aangeschaft worden bij een leverancier van school.
Leerlingen kunnen, als de iPad kapot is bijvoorbeeld, tijdelijk een iPad lenen van school. Leerlingen kunnen tegen inlevering van een schoolpas of fietssleutel in de ochtend een leen iPad ophalen om daarmee op school te werken. De leen-iPad mag niet mee naar huis genomen worden.
Leerlingen die niet met de fiets naar school komen, kunnen in schooltijd een fiets lenen. Bijvoorbeeld om naar de lessen lichamelijke opvoeding te gaan of naar schoolactiviteiten. Voor het gebruik van de fiets levert de leerling in overleg met de conciërge een item in als borg, bijvoorbeeld de iPad.
Onderwijskwaliteit
In onze bevorderingsnormen staan de voorwaarden voor bevordering naar het volgende leerjaar. In ons Reglement van toetsing en afsluiting (RTA) staan de regels en bepalingen die gaan over het eindexamen.
De bevorderingsnormen en het RTA kunt u vinden op het onderwijsportaal. Ga naar Infobank en klik op Onderwijs. De bevorderingsnormen vindt u onder het kopje Hardenberg bevorderingsnormen en het RTA onder Examens en toetsen.
Op Inspectie van het Onderwijs zijn onze onderwijsresultaten te bekijken. Op Scholen op de kaart is informatie te vinden over onze school en kunnen scholen met elkaar worden vergeleken.
Ons onderwijs
In klas 1 en 2 vmbo basis en kader volgen leerlingen een breed en algemeen vormend vakkenpakket. Dit vakkenpakket is grotendeels overeenkomstig aan het vakkenpakket van de andere niveau’s die wij binnen de school aanbieden. We bieden een goede balans tussen theoretisch leren met vakken zoals Nederlands, Engels en wiskunde en praktijkgericht leren met vakken zoals K&MM, O&O, LO en tekenen.
Door ons flexlessen-systeem kunnen de leerlingen in deze groepen vaak op een dag een praktijkgericht vak volgen waardoor veel variatie op een dag mogelijk is.
In klas 3 en 4 volgen leerlingen een praktijkgericht examenvak. Wij bieden het profiel D&P aan. Het vmbo profiel Dienstverlening en Producten (D&P) zet in op 21st Century Skills die in alle beroepen van pas komen. Deze brede actuele opleiding draait om communicatie, samenwerking, creativiteit, onderzoeken en ICT. De mogelijkheid voor leerlingen om vaardigheden en praktijkervaring op te doen is uitgebreid met de samenwerking met het Regionaal Techniekcentrum en het mbo in de buurt. De leerlingen gaan naar verschillende bedrijven waar ze de vaardigheden leren van vakmensen.
De mavo biedt algemene vorming met aandacht voor de verschillende vakken, zoals de talen, aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde en biologie. Leerlingen kunnen na het tweede leerjaar kiezen voor de reguliere mavo of de gemengde leerweg.
In de gemengde leerweg krijgen leerlingen het praktijkgerichte vak Diensten & Producten. In de mavo hebben leerlingen een extra theoretisch vak. Net als in de havo vinden wij het belangrijk dat alle leerlingen zich niet alleen theoretisch maar ook praktisch ontwikkelen. Daarom zijn wij bezig met de ontwikkeling van ‘de nieuwe leerweg’ waarmee wij op korte termijn hopen ook in de mavo een praktijkgericht examenvak te kunnen aanbieden.
De havo heeft algemene vakken waarvan leerlingen in klas 1, 2 en 3 de basiskennis opdoen. Naast algemene vakken zoals Nederlands, Engels en wiskunde zijn er profielvakken zoals economie, biologie en natuurkunde.
In klas 3 kiezen leerlingen hun profiel voor de bovenbouw. Een leerling kan kiezen uit de volgende profielen: Cultuur & MaatschappijEconomie & Maatschappij Natuur & Gezondheid Natuur & Techniek.
Met ieder profiel haal je een havo diploma waarmee je in bijna alle HBO opleidingen kunt instromen. Er zijn slechts een paar vervolgopleidingen die een specifiek vakkenpakket eisen. Het is daarom van belang in klas 3 om via LOB (loopbaanoriëntatie) een bewuste keuze te maken voor het vakkenpakket waarmee je examen gaat doen.
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen in de havo ervaring opdoen met praktijkgericht leren (projectonderwijs). Niet alleen met het hoofd dus, maar zeker ook met de handen. Daarom hebben wij het predicaat Technasium waarmee wij onze havo-leerlingen het examenvak Onderzoek & Ontwerpen kunnen aanbieden.
Leerlingen zitten in het eerste en tweede leerjaar in een dakpanklas met twee niveaus. De combinaties zijn:
bk-klassen (voor leerlingen met een vmbo basis- en kader advies)
km-klassen (voor leerlingen met een kaderadvies en mavo advies)
mh-klassen (voor leerlingen met mavo en havo advies)
hv-klassen (voor leerlingen met een havo en vwo advies).
In de dakpanklas kan een leerling meer lesstof krijgen óf juist meer uitleg en extra oefening. Leerlingen werken samen met elkaar aan opdrachten en aan huiswerk. De docenten beoordelen op twee niveaus en de ontwikkeling is goed in beeld. Zo kunnen we er voor blijven zorgen dat het onderwijs ‘op maat’ past bij de leerling. Pas na het tweede leerjaar in het vmbo en na het derde leerjaar in de havo, hoeft de keuze gemaakt te worden voor vmbo, havo of vwo.
Begeleiding op maat
De mentor let op de ontwikkeling van de leerling en is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Voor de mentor zijn zaken als sociaal-emotioneel welbevinden, verzuim en lichamelijke gezondheid minstens net zo belangrijk als schoolprestaties. De mentor is buiten lestijd te bereiken via school.
De decaan weet veel over vervolgopleidingen en beroepen en keuzes die gemaakt moeten worden voor een profiel en vakkenpakket. Leerlingen en ouders kunnen hiervoor bij de decaan terecht.
Als een leerling niet genoeg heeft aan de basiszorg van de mentor en vakdocenten, helpt de leerlingbegeleider. Als de leerlingbegeleider niet weet welke hulp het beste geboden kan worden, gaat deze vraag naar het Zorgadviesteam. Dit gebeurt in overleg met de ouders. Het centrale punt voor zorg en ondersteuningsvragen is TopsUPport. De medewerkers van TopsUPport zijn te bereiken via topsupport@denieuweveste.nl.
Loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB) is voor iedere leerling waardevol want LOB zorgt voor een passende toekomst. Met LOB bereiden we leerlingen voor op een leven lang keuzes maken in de snel veranderende studie- en beroepswereld. Dit doen we door de leerlingen te laten werken met en aan de vijf loopbaancompetenties.
Kwaliteitenreflectie: wie ben ik, wat kan ik?
Motievenreflectie: wat wil ik, wat drijft mij?
Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
Loopbaansturing: wat wil ik worden?
Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?
LOB start in het eerste leerjaar en loopt door tot en met de overstap naar het vervolgonderwijs. In de onderbouw bestaat de loopbaanoriëntatie uit kennismaking met de afdelingen van de bovenbouw, bezoek aan beroepen doe-dagen en beroepenmarkten.
LOB is geen schoolvak maar komt op allemaal verschillende momenten in de loopbaan terug, bijvoorbeeld in de vorm van stage en binnen het mentoraat. LOB wordt begeleid door onze decaan.
Voor LOB doen we regelmatig een beroep op mensen in het vervolgonderwijs en in het bedrijfsleven. Ook vragen we ouders om hun ervaringen in de beroepspraktijk te delen met onze leerlingen. Al deze concrete ervaringen kunnen onze leerlingen helpen de juiste keuzes te maken. Naast beroepsopdrachten in de les zijn er gastlessen, bedrijfsbezoeken en beroepenmarkten. De verschillende keuzemomenten voor de leerling zijn regelmatig onderwerp van gesprek. De leerling praat met de mentor en decaan en de ouders worden uitgenodigd voor informatieavonden.
Op basis van signaleringstesten die worden afgenomen kunnen leerlingen in aanmerking komen voor bijles in lezen, spelling en rekenen. Na afloop van een bepaalde periode wordt gekeken of een leerling in aanmerking komt voor een dyslexie/dyscalculieverklaring.
TOPsUPport is de naam van ons ondersteuningspunt en is een plek waar leerlingen met alle vormen van extra ondersteuningsbehoefte terecht kunnen. Er zijn gedragsspecialisten aanwezig die leerlingen door middel van individuele aandachten behoeftes ondersteunen. De leerling vindt hier rust en krijgt extra hulp. Als het nodig is, krijgt de leerling specifieke begeleiding.
Dit kan zijn:
dyslexiebegeleiding BOF-training (beter omgaan met faalangst)
remedial teaching voor leerlingen met cognitieve achterstanden sociale vaardigheidstraining (buiten de school)
remediale hulp voor leerlingen met dyscalculie motorische remedial teaching
begeleiding bij gedragsproblemen.
Topsupport is daarnaast ook een plek waar voor leerlingen naartoe gaan voor rust en overzicht. Een leerling die het fijn vind om 1x per week even met iemand te kijken naar zijn planning kan hier ook terecht. Het is dus een plek voor iedere leerling van de school! Binnen TOPsUPport is ons doel om de leerlingen zo te begeleiden dat ze het onderwijs in de reguliere setting en klas kunnen volgen.
Alle ondersteuning is gericht op leren omgaan met je zwakke of moeilijke punt. We willen iedere leerlingen in de sociale context van de school helpen functioneren. Ook op het gebied van zorg en ondersteuning geloven wij dat dit vooral effect heeft als de leerling zelf het nut inziet van de begeleiding. Wij willen graag dat leerlingen zich ook voor dit stukje verantwoordelijk gaan voelen en dat ze daarmee steeds meer zelf gaan bepalen wat ze nodig hebben. Topsupport is dan ook net als alle andere flexlessen een door de leerlingen zelf in te plannen ‘les’. Hierdoor kunnen ze onopvallend ondersteuning vragen en zijn ze nooit uit hun klassikale lessen.
Het centrale punt voor zorg en ondersteuningsvragen is TopsUPport. De medewerkers van TopsUPport zijn te bereiken via topsupport@denieuweveste.nl.
De externe vertrouwenspersonen bieden op verzoek begeleiding bij klachten, gaan met betrokkenen na welke mogelijkheden er zijn om binnen de school tot een oplossing te komen en geven ondersteuning en advies. De externe vertrouwenspersonen maken geen deel uit van de school.
De externe vertrouwenspersoon is mevrouw J. Hoogland van Hét Vertrouwensbureau. Zij is te bereiken via telefoonnummer 085-1055055 of per e-mail via algemeen@hetvtb.nl.
De school heeft ook een interne contactpersoon. Deze interne contactpersoon doet zelf geen onderzoek naar de klacht, maar vervult een doorverwijzende rol. Bij klachten met betrekking tot een vermeend zedendelict geldt een meldplicht bij de bestuurder.
De interne contactpersoon is mevrouw A. Wessels, a.wessels@denieuwveste.nl.
Onze meldingsregeling misstanden biedt rechtsbescherming en vertrouwelijkheid aan een persoon die een ernstige misstand aankaart. Daarnaast is hulp van de vertrouwenspersoon integriteit mogelijk voor informatie en advies, wijzen op de juiste routes en ondersteuning. De vertrouwenspersoon integriteit maakt geen deel uit van de school.
De vertrouwenspersoon integriteit is mevrouw D. Bodenstaff. Zij is te bereiken via telefoonnummer 06-13026416 of per e-mail via b.j.bodenstaff@hetnet.nl.
De meldingsregeling misstanden is te vinden bij Schooldocumenten / Klachten.
Ouders en leerlingen kunnen de vertrouwensinspecteur raadplegen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van seksuele intimidatie en seksueel misbruik, lichamelijk geweld, grove pesterijen en discriminatie en radicalisering.
De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00 – 17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief, € 0,28 per minuut met een starttarief van € 0,0951).
De anti-pestcoördinator is te bereiken door te mailen met anti-pestcoordinator@denieuweveste.nl.
Externe begeleiding en hulp
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op het onderwijs en is bereikbaar voor vragen of meldingen via onderwijsinspectie.nl.
Op deze plek worden antwoorden gegeven op vragen over het voortgezet onderwijs: Vraag en antwoord | Voortgezet onderwijs | Rijksoverheid.nl.
Hoe wij omgaan met pesten en geweld staat benoemd in ons veiligheidsbeleid. Over pesten praten kan met de mentor, de docent, de vertrouwenspersoon op school en de schoolleiding. Ook houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op de veiligheid op een school. Een inspecteur kan helpen bij ernstige klachten zoals seksuele intimidatie, lichamelijk geweld en grove pesterijen.
Ouders kunnen samen met hun kind terecht bij de kinderombudsman als eerdere klachten over pesten niet zijn opgelost. De kinderombudsman spreekt de verantwoordelijken aan.
Voor meer informatie is er ook pestweb.
Het veiligheidsbeleid is te vinden bij Schooldocumenten / Regelingen en downloads.
Wij zijn aangesloten bij Klasse, het samenwerkingsverband voor passend onderwijs in het voortgezet onderwijs regio Noordoost Overijssel. Binnen Klasse krijgt elk kind een onderwijskans zich verder te ontwikkelingen en talenten te ontplooien. Het kan gaan om onderwijsondersteuning op onze school met inzet van Klasse Expert of onderwijs op de locatie van Klasse, Klasse Lokaal.
GGD Overijssel is de gezondheidsdienst van de Overijsselse gemeenten, ga naar GGD IJsselland | Home - GGD IJsselland bij vragen en voor hulp.
Onderwijstijd
De vastgestelde urennormen per schoolloopbaan zijn:
3700 uur voor vmbo in vier jaar
4700 uur voor havo in vijf jaar.
In de lessentabel staat per onderwijssoort hoeveel lesuren per week aan een bepaald wordt besteed. Het aantal uren kan verschillen tussen leerlingen, bijvoorbeeld doordat een leerling behoefte heeft aan meer onderwijstijd. Activiteiten kunnen meetellen voor de onderwijstijd.
Een lesuur duurt 30 minuten.
1e lesuur 08.30 - 09.00
2e lesuur 09.00 - 09.30
3e lesuur 09.30 - 10.00
4e lesuur 10.00 - 10.30
pauze 10.30-10.50
5e lesuur 10.50 - 11.20
6e lesuur 11.20 - 11.50
pauze 11.50 - 12.10
7e lesuur 12.10 - 12.40
8e lesuur 12.40 - 13.10
pauze 13.10 - 13.30
9e lesuur 13.30 - 14.00
10e lesuur 14.00 - 14.30
11e lesuur 14.30 - 15.00
In de lessentabel staat per onderwijssoort hoeveel lesuur per week aan een bepaald vak wordt besteed. Het aantal uren kan verschillen tussen leerlingen, bijvoorbeeld doordat een leerling behoefte aan meer onderwijstijd. Activiteiten kunnen meetellen voor de onderwijstijd.
Wij registreren absentie en verzuim via Somtoday.
Ouders kunnen verlof aanvragen voor hun kind via het onderwijsportaal. Wij gaan ervan uit dat afspraken met de tandarts, huisarts of specialist zoveel mogelijk buiten schooltijd worden gemaakt. In onze verlofprocedure staat beschreven wanneer verlof mogelijk is, de daarbij behorende regels en de aanvraagprocedure.
De verlofprocedure is te vinden bij Schooldocumenten / Regelingen en downloads.
Herfstvakantie
maandag 28 oktober 2024 t/m vrijdag 1 november 2024
Kerstvakantie
maandag 23 december 2024 t/m vrijdag 3 januari 2025
Voorjaarsvakantie
maandag 17 februari 2025 tot en met vrijdag 21 februari 2025
Meivakantie (met Tweede Paasdag en Bevrijdingsdag)
vrijdag 18 april 2025 tot en met maandag 5 mei 2025
Hemelvaartsdag en vrijdag erna
donderdag 29 mei 2025 en vrijdag 30 mei 2025
Tweede Pinksterdag
maandag 9 juni 2025
Zomervakantie
maandag 14 juli 2025 tot en met vrijdag 22 augustus 2025
lesvrije dagen voor leerlingen ivm. studiedagen personeel
De lesvrije dagen voor de leerlingen zijn te vinden in het lesrooster.
Ouders en school
Wij organiseren ouderavonden om ouders informatie te geven over het schoolse leven van hun kind(eren) en de betrokkenheid te versterken.
Ouders hebben een eigen account in Somtoday en het ouderportaal en kunnen er op ieder moment terecht voor rooster, cijfers, lesopdrachten, huiswerk, nieuws en meer.
De communicatie tussen school en de ouder(s) kan digitaal gaan, telefonisch, schriftelijk of op uitnodiging in de school.
Het is van belang dat onze gegevens actueel zijn; voor een verandering in de contactgegevens van onze leerlingen en ouder(s)/verzorgers mail naar secretariaathardenberg@denieuweveste.nl.
Als beide ouders ouderlijk gezag hebben, voorzien wij beide ouders op dezelfde manier van informatie. In andere gevallen geldt voor ons de zelfstandige informatieplicht. Wij informeren in zulke situaties de ouder met het ouderlijk gezag. De andere ouder krijgt dan alleen informatie als deze erom vraagt tenzij er redenen zijn dit niet te doen, zoals een rechterlijke beschikking.
Medezeggenschap in de deel-medezeggenschapsraad (DMR) zorgt in onze school voor leerling- en ouderbetrokkenheid. De DMR bestaat uit leerlingen, ouders/verzorgers én medewerkers. Er is formele medezeggenschap volgens de wet. De leden van de DMR vervullen deze door breder mee te denken over het onderwijs van nu en het onderwijs in de toekomst.
Het e-mailadres voor contact is secretaris-dmrhardenberg@denieuweveste.nl.
Ons Ouderpanel bestaat uit ouders/verzorgers van leerlingen. De leden van het Ouderpanel zijn op verschillende manieren actief in de school en kunnen meepraten en meedenken op verzoek én op eigen initiatief. De gevraagde vrijwillige ouderbijdrage wordt besteed aan activiteiten voor leerlingen.
Wet- en regelgeving
In ons leerlingenstatuut staan de rechten en plichten van onze leerlingen omschreven.
Het leerlingenstatuut is te vinden bij Schooldocumenten / Veiligheid.
Wij doen aangifte bij de politie bij de constatering van een strafbaar feit in het gebouw of op het schoolterrein. Op verzoek van de politie kunnen leerlingen gehoord worden, zonder toestemming vooraf van de ouders. Op het schoolterrein hangen bewakingscamera’s. Beelden van deze camera’s zullen, als daar aanleiding toe is, aan de politie worden overhandigd. Er worden geen beelden getoond aan betrokken partijen.
Als na een gesprek met de school, de directie of het bestuur een probleem niet of onvoldoende is opgelost, dan is het mogelijk om een officiële klacht in te dienen volgens onze klachtenregeling. Tegen beslissingen waarbij de klachtenregeling niet geldt, kan bezwaar gemaakt worden bij de bestuurder.
De klachtenregeling is te vinden bij Schooldocumenten / Klachten.
In het veiligheidsbeleid staat hoe wij met elkaar zorgen voor een vertrouwd schoolklimaat.
Het veiligheidsbeleid is te vinden bij Schooldocumenten / Veiligheid.
Wij verwerken persoonsgegevens voor het geven van onderwijs en ondersteuning, bijvoorbeeld bij het inschrijven van een leerling bij ons op school, het geven van onderwijs en persoonlijke begeleiding en monitoren van de ontwikkeling. In ons privacyreglement staat hoe wij hiermee omgaan.
Het privacyreglement is te vinden bij Schooldocumenten / Privacy.
Voor leerlingen staan er specifieke afspraken in onze gedragscode ICT-gebruik.
De gedragscode ICT-gebruik is te vinden bij Schooldocumenten / Veiligheid.
Wij hebben voor leerlingen (en ouders die meedoen aan schoolactiviteiten) een collectieve ongevallenverzekering, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en reis- en annuleringsverzekering.
Ongevallenverzekering
De ongevallenverzekering geldt tijdens het verblijf op school gedurende de gebruikelijke lesuren, maar ook tijdens het komen en gaan naar school, met een maximum van een uur voor en een uur na schooltijd. Deze verzekering geldt ook voor alle activiteiten (schoolfeesten, ouderavonden e.d.) die door de school worden georganiseerd, mits medewerkers van school toezicht houden.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geldt alleen als de aansprakelijkheid niet via andere verzekeringen geregeld is. Een stagiair is verzekerd via de bedrijfsaansprakelijkheid en ongevallenverzekering van het stagebedrijf. Schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid kan op de WA verzekering van de ouders/verzorgers worden verhaald.
Reis- en annuleringsverzekering
De reisverzekering geldt als er sprake is van een geboekte reis en/of overnachting. Het kan gaan om kosten voor hulpverlening of diefstal van bagage. De annuleringsverzekering geldt voor gemaakte kosten als een reis door persoonlijke omstandigheden niet door kan gaan. De school is niet aansprakelijk voor beschadigingen en/of vermissingen van eigendommen van leerlingen. Het is belangrijk ieder ongeval en elke aangebrachte schade te melden bij de vakdocent, mentor, conciërge of de receptie.
Contact
De Nieuwe Veste Piet Heinstraat 1
7772 ZJ Hardenberg
0524-593800
e-mail: hardenberg@denieuweveste.nl
website: www.denieuwevestehardenberg.nl
T. Ensing | directeur | t.ensing@denieuweveste.nl